Anda belum login :: 20 Jul 2025 20:59 WIB
Home
|
Logon
Hidden
»
Administration
»
Collection Detail
Detail
Pengajaran penulisan: teknik menggabung ayat iwn pengajaran tatabahasa formal
Oleh:
Talib, Abdul Aziz Abdul
Jenis:
Article from Journal - ilmiah internasional
Dalam koleksi:
Jurnal Dewan Bahasa vol. 33 no. 11 (Nov. 1989)
,
page 812-819.
Ketersediaan
Perpustakaan PKBB
Nomor Panggil:
405/JDB/33
Non-tandon:
tidak ada
Tandon:
1
Lihat Detail Induk
Isi artikel
Dalam makalah ini, penulis memaparkan beberapa banyak hasil kajian yang dibuat terhadap esei, karangan atau hasil penulisan pelajar menengah. Daripada dapatan kajian-kajian tersebut, penulis mengandaikan bahawa terdapat berbagai kelemahan pelajar dalam bidang penulisan. Kelemahan yang ketara ialah kebanyakan pelajar tidak mampu menyampaikan idea secara tersusun. Biasanya, isi yang penting bercampur aduk dengan isi yang tidak penting sehingga karangan menjadi panjang tetapi tidak bermutu. Bagaimanakah cara yang paling baik untuk mengatasi kelemahan ini? Penulis seterusnya membincangkan beberapa teknik 'pemulihan', contohnya teknik menggabung ayat lawan teknik pengajaran tatabahasa formal. Walaupun teknik-teknik ini digunakan dalam pengajaran bahasa Inggeris tetapi dengan kebijaksanaan dan kepakaran guru, teknik ini boleh disesuaikan untuk pengajaran Bahasa Malaysia.
Opini Anda
Klik untuk menuliskan opini Anda tentang koleksi ini!
Kembali
Process time: 0.015625 second(s)