Anda belum login :: 20 Jul 2025 20:59 WIB
Detail
ArtikelPengajaran penulisan: teknik menggabung ayat iwn pengajaran tatabahasa formal  
Oleh: Talib, Abdul Aziz Abdul
Jenis: Article from Journal - ilmiah internasional
Dalam koleksi: Jurnal Dewan Bahasa vol. 33 no. 11 (Nov. 1989), page 812-819.
Ketersediaan
  • Perpustakaan PKBB
    • Nomor Panggil: 405/JDB/33
    • Non-tandon: tidak ada
    • Tandon: 1
 Lihat Detail Induk
Isi artikelDalam makalah ini, penulis memaparkan beberapa banyak hasil kajian yang dibuat terhadap esei, karangan atau hasil penulisan pelajar menengah. Daripada dapatan kajian-kajian tersebut, penulis mengandaikan bahawa terdapat berbagai kelemahan pelajar dalam bidang penulisan. Kelemahan yang ketara ialah kebanyakan pelajar tidak mampu menyampaikan idea secara tersusun. Biasanya, isi yang penting bercampur aduk dengan isi yang tidak penting sehingga karangan menjadi panjang tetapi tidak bermutu. Bagaimanakah cara yang paling baik untuk mengatasi kelemahan ini? Penulis seterusnya membincangkan beberapa teknik 'pemulihan', contohnya teknik menggabung ayat lawan teknik pengajaran tatabahasa formal. Walaupun teknik-teknik ini digunakan dalam pengajaran bahasa Inggeris tetapi dengan kebijaksanaan dan kepakaran guru, teknik ini boleh disesuaikan untuk pengajaran Bahasa Malaysia.
Opini AndaKlik untuk menuliskan opini Anda tentang koleksi ini!

Kembali
design
 
Process time: 0.015625 second(s)