Anda belum login :: 21 Apr 2025 16:09 WIB
Home
|
Logon
Hidden
»
Administration
»
Collection Detail
Detail
Perbandingan teknik bercerita dalam pembelajaran bahasa kanak-kanak prasekolah
Oleh:
Subramaniam, Vijayaletchumy
;
Mohammad, Wan Muna Ruzanna bt Wan
Jenis:
Article from Proceeding
Dalam koleksi:
Kolita 8: Konferensi Linguistik Tahunan Atma Jaya 8: Tingkat Internasional, Jakarta, 24 April 2010
,
page 171.
Fulltext:
E1 - Vijayaletchumy & Wan Muna - Univ. Putra Malay. - Perbandingan Teknik Bercerita . . ..pdf
(165.48KB)
Ketersediaan
Perpustakaan PKBB
Nomor Panggil:
406 KLA 8
Non-tandon:
tidak ada
Tandon:
1
Lihat Detail Induk
Isi artikel
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui keberkesanan teknik bercerita dalam pembelajaran bahasa.Perbandingan teknik bercerita dalam pembelajaran bahasa kanak-kanak prasekolah ini dijalankan di Sekolah Kebangsaan Serdang, Selangor. Kajian ini menggunakan sampel sebanyak 10 orang yang terdiri daripada lima orang pelajar lelaki dan lima orang pelajar perempuan. Pelajar prasekolah yang dipilih adalah daripada kumpulan pelajar sederhana. Dalam kajian ini, dua teknik bercerita diketengahkan. Teknik yang pertama ialah teknik bercerita melalui buku dan yang kedua pula teknik bercerita melalui ilustrasi interaktif. Di akhir kajian, dapat disimpulkan bahawa para pelajar prasekolah terbabit lebih berminat dan tertarik dengan teknik kedua iaitu teknik bercerita melalui ilustrasi interaktif. Oleh yang demikian, teknik sedemikian adalah amat sesuai dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana mudah difahami oleh pelajar selain dapat mengintegrasikan bercerita sebagai salah satu bahagian penting dalam pendidikan awal kanak-kanak.
Opini Anda
Klik untuk menuliskan opini Anda tentang koleksi ini!
Kembali
Process time: 0.015625 second(s)