Anda belum login :: 27 Nov 2024 04:29 WIB
Home
|
Logon
Hidden
»
Administration
»
Collection Detail
Detail
Alat bantu mengajar: penggunaan boneka
Oleh:
Bustam bin Kamri
Jenis:
Article from Journal - ilmiah internasional
Dalam koleksi:
Jurnal Dewan Bahasa vol. 34 no. 2 (Feb. 1990)
,
page 125-135.
Ketersediaan
Perpustakaan PKBB
Nomor Panggil:
405/JDB/34
Non-tandon:
tidak ada
Tandon:
1
Lihat Detail Induk
Isi artikel
Kurikulum baru sekolah rendah (KBSR) dan kurikulum baru sekolah menengah (KBSM) yang dilaksanakan dalam sistem pendidikan di negara ini bertujuan menjadikan pelajar manusia yang berilmu, berakhlak tinggi dan kreatif. Dengan itu, pelbagai cara diwujudkan supaya situasi belajar menjadi menarik dan pelajar pula tidak akan merasa jemu menimba ilmu. Zaman guru memperagakan 'one-man show' di depan bilik darjah sudah berlalu dalam pendidikan kita. Pendidikan dan pengajaran sekarang mementingkan interaksi yang aktif di antara semua pihak yang terlibat. Sebagai contoh, dalam pengajaran bahasa, berbagai alat bantu dirancangkan demi mencapai matlamat pengajaran dan untukmembolehkan pelajar melibatkan diri secara aktifdan maksimum. Perancang pendidikan yakin bahawa penglibatan pelajar yang aktif akan mendatangkan kesan pengajaran yang baik kepada mereka. Dalam makalah ini, penulis membincangkan tentang penggunaan boneka sebagai alat bantuan dalam pengajaran bahasa Malaysia. Huraian yang diberikan merupakan huraian yang autentik kerana penulis memang sudah lama berkecimpung dalam bidang ini.
Opini Anda
Klik untuk menuliskan opini Anda tentang koleksi ini!
Kembali
Process time: 0.015625 second(s)