Anda belum login :: 30 Nov 2024 11:59 WIB
Home
|
Logon
Hidden
»
Administration
»
Collection Detail
Detail
Penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran bahasa malaysia dan kesannya terhadap pelajar
Oleh:
Salleh, Ibrahim Haji
Jenis:
Article from Journal - ilmiah internasional
Dalam koleksi:
Jurnal Dewan Bahasa vol. 33 no. 12 (Dec. 1989)
,
page 930-936.
Ketersediaan
Perpustakaan PKBB
Nomor Panggil:
405/JDB/33
Non-tandon:
tidak ada
Tandon:
1
Lihat Detail Induk
Isi artikel
TUJUAN pendidikan bahasa Malaysia di sekolah adalah untuk memenuhi hasrat KBSR dan KBSM yang akhirnya dapat melahirkan insan yang seimbang dan harmonis daripada segi intelek, emosi, rohani dan jasmani, melalui penguasaan bahasa pelajar. Penguasaan bahasa akan terus dipupuk dan ditingkatkan, terutama penguasaan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Pelajar diharapkan akan lebih peka juga terhadap variasi bahasa dalam pelbagai sua sana, laras dan gaya bahasa yang indah dengan menggunakan pelbagai bahan.1 Berdasarkan hakikat inilah, peranan guru dalam pengajaran bahasa am at penting. Guru perlu menyusun proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik, terutama daripada segi pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan, kerana inilah antara aspek yang jelas memberi kesan terhadap prestasi pelajar.
Opini Anda
Klik untuk menuliskan opini Anda tentang koleksi ini!
Kembali
Process time: 0.03125 second(s)