Anda belum login :: 24 Nov 2024 00:02 WIB
Home
|
Logon
Hidden
»
Administration
»
Collection Detail
Detail
Pendekatan pengajaran penulisan yang berasaskan mata pengajaran akademik
Oleh:
Shih, May
Jenis:
Article from Journal - ilmiah internasional
Dalam koleksi:
Jurnal Dewan Bahasa vol. 33 no. 10 (Oct. 1989)
,
page 746-764.
Ketersediaan
Perpustakaan PKBB
Nomor Panggil:
405/JDB/33
Non-tandon:
tidak ada
Tandon:
1
Lihat Detail Induk
Isi artikel
Dalam bidang pengajaran penulisan yang berasaskan mata pelajaran akademik, penulisan dikaitkan dengan pengajian sesuatu bidang akademik yang tertentu dan dilihat sebagai satu cara penggalakan untuk memahami isi mata pelajaran itu. Satu rasional akan dibentangkan di bawah ini, untuk merunjukkan bagaimana penggunaan cara mengajar bahasa yang berasaskan mata pelajaran akademik ini menghadapi matlamat penulisan: bagaimana cara ini membina daya pemiKiran, daya penyelidikan, dan meningkatkan kemahiran menulis yangdiperlukan untuk penulisan akademik; dan bagaimana cara ini dijadikan Jebih realistik daripada cara mengajar tradisional yang melebihkan pengalaman peribadi daripada penulisan yang retorik atau kemampuan fikiran. Lima pendekatan yang menstrukturkan pengajaran penulisan yang berasaskan mata pelajaran akademik ini, ditakrifkan dan diberi contoh: modul atau minikursus yang berkisar kepada satu tajuk; kursus penulisan yang berasaskan mata pelajaran akademik (penekanan kepada pembacaan dan penulisan); kursus bahasa lnggeris untuk tujuan khusus yang dipusatkan kepada mata pelajaran akademik; kursus/bimbingan penulisan dan berbagai kemahiran lain sebagai tambahan kepada kursus wajib universiti; dan bantuan secara individu kepada penulisan yang berkaitan dengan kursus apabila diperlukan (melalui fakulti dalam program penulisan yang merentasi keseluruhan kurikulum, melalui pembimbing, dan melalui tenaga pengajar pusat penulisan itu).
Opini Anda
Klik untuk menuliskan opini Anda tentang koleksi ini!
Kembali
Process time: 0.015625 second(s)