Anda belum login :: 27 Nov 2024 08:04 WIB
Detail
ArtikelUnsur Semantik dalam Iklan Makanan  
Oleh: Roihan, Siti Nuur ; Nasuka, Anida ; Subramaniam, Vijayaletchumy
Jenis: Article from Proceeding
Dalam koleksi: KOLITA 11: Konferensi Linguistik Tahunan Atma Jaya Kesebelas, Jakarta,1-2 Mei 2013, page 213-216.
Topik: semantik; iklan makanan
Fulltext: UNSUR SEMANTIK.pdf (2.17MB)
Ketersediaan
  • Perpustakaan PKBB
    • Nomor Panggil: 406 KLA 11
    • Non-tandon: 1 (dapat dipinjam: 0)
    • Tandon: 1
    Lihat Detail Induk
Isi artikelKertas kerja ini adalah untuk membincangkan unsur semantik yang terdapat dalam iklan makanan. Iklan-iklan tersebut merupakan iklan makanan di Malaysia iaitu iklan Keropok Mony, Kit Kat dan Kentucky Fried Chicken (KFC) yang diambil dari youtube. Teori yang digunakan dalam kajian ini ialah Teori Logik Simbolik. Oleh sebab teori ini mempunyai tiga bahagian utama, maka pengkaji akan mengupas dari sudut semantik dan pragmatik. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif bagi menganalisis unsur semantik dalam setiap iklan. Hasil dapatan mendapati setiap iklan mempunyai unsur semantik dan pragmatik masing-masing untuk mempengaruhi penonton agar membeli produk tersebut. Sehubungan itu, hasil kajian ini berguna kepada para pengiklan yang mahu mempromosikan produk kerana mereka dapat melihat bagaimanakah sesuatu produk itu boleh mempengaruhi penonton apabila dimasukkan elemen semantik dan pragmatik. Kesimpulannya, unsur semantik ini telah menjadikan sesuatu iklan tersebut berbeza dengan iklan yang lain kerana penonton akan lebih mudah mengingati produk apabila terdengar unsur semantik yang ‘berpengaruh’ ini.
Opini AndaKlik untuk menuliskan opini Anda tentang koleksi ini!

Kembali
design
 
Process time: 0.015625 second(s)